Curmale – fructe de baza în dieta sumerianului de rând

Curmalele au apărut în zona Irakului și au fost cultivate în Mesopotamia și Egipt acum 6000 de ani. Egiptenii antici le-au folosit pentru a face vin de curmale și le consumau și ca atare, în timpul recoltei. Există dovezi arheologice care demonstrează, de asemenea, prezența curmalelor în estul peninsulei Arabe chiar acum 8000 de ani. În plus, au fost descoperite urme ale cultivării curmalelor în Mehrgarh, o civilizație neolitică din Pakistan acum 9000 de ani.



În cazul curmalelor, ca și în cazul tuturor fructelor de altfel, originea lor este foarte dificil de identificat cu certitudine. Cu toate acestea, putem estima că fructul a apărut între anii 7000 și 4000 înaintea erei noastre, undeva în zona Orientului Mijlociu.

Mai târziu, comercianții au transportat și vândut curmale în Asia de sud-vest, Africa de nord și Spania. În 1765, curmalele au fost introduse în Mexic și California de către spanioli.

Un lucru foarte interesant legat de curmale este că au o sămânță care rezistă foarte mult în timp. În 2005 un sâmbure de curmală vechi de 2000 de ani a răsărit. Aceasta este cea mai veche germinație a unei semințe din istorie.

Unde cresc curmalele

Curmalele cresc în zone călduroase și uscate. Creșterea curmalelor este concentrată în Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Principalele țări producătoare sunt: Egipt (1,4 mil. tone), Iran (1,06 mil. tone), Arabia Saudită (1,05 mil. tone), Algeria (0,78 mil. tone), Iraq (0,65 mil. tone).

Aspect curmale

Curmalele au formă ovală, cilindrică și, atunci când sunt coapte, culorile lor variază de la roșu închis la galben, în funcție de specie. Sunt fructe de dimensiuni mici, între 3- 7cm lungime și 2-3cm lățime.

Curmalele cresc în ciorchini foarte mari, iar arborele care le produce este un palmier care se numește curmal sau fenicul.

curmale proaspete

Curmale proprietăți

Curmalele au multiple proprietăți nutritive. Acestea conțin vitaminele A, B6, K, thiamină și riboflavină. Fiecare curmală conține, de asemenea, multe minerale importante precum calciu, fier, magneziu, potasiu, cupru și mangan.

Acestea sunt o sursă foarte bună de energie. Curmalele revitalizează organismul și reîntregesc rezervele noastre de energie imediat ce sunt consumate.  În plus, au un conținut ridicat de fibre care previn absorbția de colesterol.

Curmale beneficii

Curmalele sunt foarte gustoase însă ele prezintă și foarte multe beneficii pentru sănătatea organismului. Mai jos vom lista o parte dintre acestea:

  • Sunt o sursă bună de vitamina A care este cunscută ca având proprietăți antioxidante și este esențială pentru vedere. De asemenea, s-ar părea ca fructele bogate în vitamina A ajută la prevenția cancerului de plămâni și al cavității bucale.
  • Conțin antioxidanți precum B-caroten, luteină și zeaxantină. Acești oxidanți ajută la protejarea celulelor și a altor structuri din organism împotriva radicalilor liberi. Astfel, consumul de curmale contribuie la prevenția cancerului de colon, de prostată, de sân și pancreatic.
  • Curmalele sunt o sursă foarte bună de fier, acesta fiind o componentă importantă a hemoglobinei din sânge, care determină capacitatea de transport a oxigenului prin corp.
  • Aceste fructe sunt bogate în minerale precum calciu, mangan, cupru și magneziu. Calciul este foarte important pentru sănătatea oaselor și a dinților și îi este necesare organismului pentru contracția musculară și conductivitatea impulsurilor nervoase. Manganul este folosit de corp pentru a crea enzime antioxidante, cuprul este necesar pentru producția de celule roșii, iar magneziu este esențial pentru dezvoltarea oaselor.

curmale

Curmale riscuri

O curmală bine coaptă poate conține până la 80% zaharuri. Acesta nu este un lucru rău întrucât nivelul ridicat de zahăr este ceea ce face fructul o bună sursă de energie. Cu toate acestea, pentru indivizii care duc stiluri de viață sedentare sau care sunt supraponderali este recomandat un consum moderat de curmale întrucât pot duce la creșteri în greutate.

Nu sunt recomandate pentru copii foarte mici întrucât sunt greu de digerat și de mestecat, iar dinții și intestinul lor nu pot procesa cum trebuie aceste fructe.

Curmale calorii

Fie că e vorba de curmale uscate sau curmale proaspete, numărul de calorii pe care le conține acest fruct rămâne același. O curmală are aproximativ 66 Kcal. Acestea provin, în mare parte, din zaharuri.

CategorieInformații nutriționale (per 100 g) Procentaj
Valoare Energetică66 Kcal3%
Carbohidrați18 g6%
Proteine0,4 g1%
Grasimi
0 g0%
Colesterol0 g0%
Fibre1,6 g9%

Afla mai multe despre acest fruct

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *